Szkoła Podstawowa im. Anieli hrabiny Potulickiej w Wojnowie

Innowacja "Czytam z przyjaciółmi"

Zapraszamy 3-4-osobowe grupy uczniów do udziału w zabawie czytelniczej w gronie przyjaciół. Innowacja składa się z trzech części. Na realizację jednej części uczestnicy mają dwa miesiące:

I część – grudzień - styczeń

II część – luty - marzec

III część – kwiecień - maj

Zespół musi przeczytać wybraną lekturę do każdej części innowacji oraz wykonać przynajmniej jedno z zaproponowanych zadań (do każdej części). 

Zapisy w bibliotece szkolnej.

Innowacja „Czytam z przyjaciółmi”  jest zgodna z priorytetami MEN 2021/22:

  • Integracja po/ w trakcie Covid – pozytywny klimat szkoły i poczucie bezpieczeństwa;
  • Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych.

 

Grudzień - styczeń

Część 1: Działamy razem i pomagamy! (ludziom, zwierzętom, przyrodzie)

 

Książki do czytania - do wyboru jedna pozycja:

  • Wybrana książeczka z serii Czytam sobie (Baba Jaga i duch puszczy, Z. Dmitroca; Smog w centrum miasta,D. Łoskot- Cichocka; Samotny bananS. Majcher; Futuropolis – miasto jutraJ. Jagiełło; Misja inspektora Maskonura, Z. Stanecka; Awantura w śmietniku, M. Baran; Wielki skarb, M. Sendecki)
  • Słoń Birara, A. F. Ossendowski
  • Wybrany komiks z serii Malutki Lisek i Wielki Dzik, B. Kołomycka (Tam; Najdalej; Świt; Tamtędy; Huk; Okropieństwo)
  • Ostatni żubr, T. Samojlik
  • Wybrana książka z serii Na pomoc zwierzakom T. Nolan (Trusia. Rozpieszczony królik, Róża. Kucyk, który tęskni za domem, Śnieżka. Opuszczona kotka, Merlin. Bezdomny źrebak, Dusia. Zagubione kaczątko)
  • Wybrana książka z serii Zaopiekuj się mną H. Webb (Reks, szczeniak z wakacji, Porwanie małej Mili, Dzielny mały Karmel, W poszukiwaniu domu)

 

Zadania – do wyboru jedno spośród zaproponowanych:

  • Przeprowadźcie wywiad ze szkolnymi wolontariuszami koła Caritas na temat podejmowanych działań np.: komu pomagają, jakie akcje organizują, co zbierają, na jakim terenie działają. Wywiad zapiszcie lub nagrajcie.
  • Zilustrujcie drogę, jaką pokonuje drzewo (potem papier), by pojawić się w książkach. Może to być ilustracja, komiks lub linia czasu z obrazkami.
  • Pobawcie się w detektywów. Poszukajcie informacji w atlasach, encyklopediach lub w Internecie na temat wybranego zwierzęcia. Wykonajcie pracę plastyczną ukazującą to zwierzę.
  • Wykonajcie plakat ukazujący, jak dbacie o swój dom i okolicę, jakie działania ekologiczne podejmujecie.
  • Udekorujcie choinkę w sposób ekologiczny ozdobami z papieru, sznurka, szyszek itp. – zdjęcie prześlijcie na adres mailowy -  natalia.kuleczko@gmail.com

Luty - marzec

Część 2: Pozytywny klimat w szkole – jestem wśród przyjaciół!

 

Książki do czytania - do wyboru jedna pozycja:

  • Wybrana książeczka z serii Czytam sobie (Szkoła na Dobrej,J. Olech; Kacper i Plaster,Z. Stanecka; Tadek i spółka, J. Olech)
  • Mikołajek i kłopoty, J. J. Sempe, R. Goscinny
  • Lukrecja, A. Goscinny
  • Harry Potter i kamień filozoficzny, J. K. Rowling
  • Wybrana książka z serii AriolM. BoutavantE. Guibert (Wszyscy jesteśmy osiołkami, Być jak SuperKoń; Jak ostatnie prosię; Co gryzie muchę S?; P jak Petula; Tyberiusz kotatakuje; Pies zawodowiec; Do trzech osiołków sztuka)
  • Wybrana książka z serii Klasa 1b H. Bross (Nowy w klasie 1b; Nocowanko w szkole; Urządzamy dyskotekę; Pomocy; Jesteśmy spóźnieni; Braciszek; Najsilniejszy w klasie)

 

Zadania – do wyboru jedno spośród zaproponowanych:

  • Dowiedzcie się jak najwięcej od starszych osób na temat szkoły ich dzieciństwa: jak wyglądała, czego uczyły się dzieci, w co się bawiono? Wnioski zapiszcie na kartce A4 w formie słoneczka.
  • Narysujcie komiks, w którym pokażecie, jak wyglądają Wasze ulubione lekcje.
  • Niekiedy możecie usłyszeć koleżanki lub kolegów, którzy sprawiają innym przykrość swoimi słowami lub zachowaniem. Stwórzcie dla swojej klasy kwiaty życzliwości, zapiszcie w płatkach kwiatu dobre cechy i umiejętności każdej osoby z grupy.
  • Zostańcie twórcami poezji - napiszcie wspólnie wiersz o swojej grupie lub klasie – może być rymowany, choć nie musi.
  • Zorganizujcie wspólny koleżeński seans filmowy w domu lub w szkole (wybierzcie film/y, przygotujcie smakołyki i dekoracje) – zdjęcie ze spotkania prześlijcie na adres mailowy -  natalia.kuleczko@gmail.com

 

Kwiecień - maj

Część 3: Mój idol - wzór do naśladowania

Książki do czytania - do wyboru jedna pozycja:

  • Wybrana książeczka z serii „Czytam sobie” (Kto uratował jedno życie. Historia I. Sendlerowej, E. Nowak; Lem i zagadki kosmosu, M. BaranLewy. Gola!, R. Witek; Łazik na księżycu. O Mieczysławie Bekkerze, G. Chlasta; Kolumb. Całkiem inna historia,A, Domosławski; Maestro pokoju. O Ignacu Paderewskim, B. Grysiak; Darwin. Opowieść o naszej wielkiej rodzinie,M. Golachowski; Droga do Nobla. O M. Skłodowskiej-Curie, E. NowakNie było telefonów? O córkach, ojcach i wynalazkachJ. Wróbel; Planety pana Mikołaja, A. Czerwińska-Rydel; Edison. O wielkim wynalazcy, E. Nowak; Teoria pana Alberta, A. Czerwińska-Rydel; Komendant wolnej Polski, W. Widłak; Wyprawa na biegun. O ekspedycji Amundsena, R. Witek)
  • Wybrana książka z serii Superbohater z antyku S. Tarakson (Sprytna pułapka HeryOto Herkules!Czas minął Tim!Hades i pupil z piekłaApollo i tajemnicza wiadomośćZłote rękawice ArachneProblemy z PitagorasemPod żaglami JazonaTrojańska sztuczka Odyseusza)
  • Wybrana książka o piłkarzach (Szczęsny. Chłopak, który odważył się być bramkarzem, Y. Żółtowska – Darska; Leo Messi i FC Barcelona, Y. Żółtowska – Darska; Cristino Ronaldo i Real Madryt, Y. Żółtowska – Darska; Lewandowski. Wygrane marzenia, D. Tuziemek)
  • Wybrana książka o kobietach: Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek. 100 historii niezwykłych kobiet, E. Favilli, F. Cavallo; Damy, dziewuchy, dziewczyny. Podróże w spódnicy, A. Dziewit-Meller; Damy, dziewuchy, dziewczyny. Historia w spódnicy, A. Dziewit-Meller
  • Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą, A. Frączek
  • Wujek Karol, P. Zuchniewicz

 

Zadania – do wyboru jedno spośród zaproponowanych:

  • Wykonajcie kolaż, w którym pokażecie, jak wybrany bohater został sławny/odniósł sukces. Wykorzystajcie materiały dostępne w domu: plastelinę, gazety, bibułę, guziki itp.
  • Wszyscy bohaterowie byli bardzo pracowici i wytrwali. Spróbujcie ułożyć i zaśpiewać piosenkę o jej/jego osiągnięciach. Nagranie prześlijcie na adres mailowy -  natalia.kuleczko@gmail.com
  • Napiszcie opowiadanie lub narysujcie komiks o przygodach wybranej postaci.
  • Korzystając z dostępnych źródeł dowiedzcie się, kiedy wybrany bohater miał/ma urodziny i z tej okazji narysujcie laurkę i wpiszcie życzenia.
  • Zróbcie samodzielnie prostego lapbooka, którym pochwalicie się w klasie. Bohaterem ma być wybrana przez Was postać literacka, historyczna lub ze świata sportu czy kultury.

 

NK