Logo

Szkoła Podstawowa

imienia Anieli hrabiny Potulickiej

w Wojnowie


Budynek szkoły

PEDAGOG SZKOLNY


ĆWICZENIA NIE TYLKO DLA „MALUCHÓW”!


Trudności w koncentracji uwagi, rozkojarzenie, wolne tempo pracy, słabe tempo uczenia się, obniżony poziom pamięci słuchowej czy wzrokowo – ruchowej, niska sprawność grafomotoryczna…, obniżone tempo czytania, niskie rozumienie czytanego tekstu… Można by tak jeszcze długo wymieniać.

Wiele z tych określeń czytamy na temat swojego dziecka w opiniach poradni psychologiczno – pedagogicznej czy słyszymy od nauczyciela w szkole. Nie zawsze wiemy, co to oznacza, czym skutkuje i co najważniejsze: co dalej? Jako rodzic dziecka z trudnościami w nauce wiem, jak dużo czasu trzeba poświecić na pracę domową, poprawianie błędów, powtórkę materiału z lekcji, naukę, a gdzie jeszcze dodatkowe zadania i usprawnianie słabszych obszarów. Ale ten czas się znajduje! I często jest świetną zabawą, wspólnie spędzonym popołudniem, które oprócz wartości edukacyjnych na ogromne wartości emocjonalne oraz buduje pozytywną więź.



Proponuję i szczerze zachęcam do wspólnych zabaw:

  1. Rozwijanie sprawności manualnej w obrębie motoryki małej – ręce:
    • malowanie form kolistych,
    • malowanie form falistych,
    • malowanie dużych konturowych rysunków,
    • montowanie konstrukcji z klocków,
    • układanki płaskie według wzoru i z wyobraźni,
    • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, zwijanie żyłek,
    • wycinanie z papieru: po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturów rysunków,
    • wycinanki, wydzieranki, naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp.,
    • modelowanie w glinie, plastelinie, masie solnej,
  2. Ćwiczenia graficzne:
    • rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter,
    • rysowanie wzorów po śladzie,
    • kolorowanie kredkami małych przestrzeni,
    • rysunki dowolne,
    • odwzorowywanie rysunków,
    • rysowanie oburącz po śladzie.
  3. Usprawnianie percepcji wzrokowej:
    • dobieranie par jednakowych obrazków,
    • dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
    • odtwarzanie z pamięci układów elementów (obrazków, przedmiotów, figur itp.),
    • rozpoznawanie zmian jakościowych i ilościowych w układach elementów (zabawa „Co się tu zmieniło?”),
    • układanie obrazków wg instrukcji słownej (stosunki przestrzenne),
    • układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazywane,
    • układanie obrazków z części (puzzle),
    • układanie figur geometrycznych z części,
    • układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych wg wzoru i z pamięci,
    • rysowanie kompozycji za pomocą szablonów,
    • budowanie wg wzoru kompozycji z klocków,
    • wyszukiwanie różnic między obrazkami,
    • wyszukiwanie podobieństw między obrazkami,
    • wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter, cyfr, kształtów – bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej,
    • wykreślani, krzyżówki, rebusy, labirynty.
  4. Usprawnianie percepcji słuchowej:
    • wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków najbliższego otoczenia i ich lokalizacja,
    • różnicowanie i rozpoznawanie odgłosów przyrody,
    • zabawy ruchowe ze śpiewem,
    • ćwiczenia słuchu fonematycznego:
    • podział wyrazów na sylaby,
    • liczenie sylab w wyrazach,
    • porównywanie liczby sylab w wyrazach,
    • tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby, głoski,
    • kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,
    • sztafeta sylabowa (tworzenie wyrazu rozpoczynającego się sylabą, głoską końcową poprzedniego wyrazu),
    • rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalanie miejsca jej położenia,
    • synteza sylab podanych ze słuchu,
    • wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazie,
    • dobieranie par obrazków (wyrazów) wg pierwszej głoski,
    • tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
    • wyodrębnianie ostatnich głosek w nazwach obrazków,
    • rozpoznawanie wyrazów kończących się i rozpoczynających tą samą głoską,
    • tworzenie wyrazów rozpoczynających się od ostatniej głoski podanego wyrazu (np. kot – tulipan),
    • przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
    • przekształcanie wyrazów przez zamianę sylaby na początku, w środku lub na końcu wyrazu,
    • wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach.
  5. Doskonalenie umiejętności czytania:
    • czytanie sylab i wyrazów,
    • czytanie wyrazów sylabami (tarcze sylabowe)
    • ćwiczenia w rozumieniu treści: czytanie - opowiadanie lub czytanie – pytanie.
  6. Doskonalenie umiejętności pisania:
    • kreślenie ręką dużych liter w powietrzu,
    • malowanie farbą liter na dużych arkuszach papieru,
    • pisanie liter za pomocą szablonu (z zaznaczonym strzałką kierunkiem kreślenia i miejscem rozpoczęcia),
    • obwodzenie wzoru litery w liniaturze,
    • samodzielne pisanie liter,
    • przepisywanie wyrazów, zdań,
    • pisanie z pamięci wyrazów,
    • pisanie ze słuchu.
  7. Rozwijanie umiejętności matematycznych:
    • gry i zabawy wymuszające posługiwanie się rozumowaniem operacyjnym (tworzenie całości z części, wyodrębnianie w całości części, konstruowanie przestrzenne i płaskie),
    • klasyfikacja, różnicowanie i porządkowanie elementów w zbiorze,
    • badanie schematu własnego ciała, określanie położenia przedmiotów w stosunku do własnego ciała,
    • wyodrębnianie zbioru przedmiotów spełniających dany warunek i formułowanie warunków, które spełniają elementy danego zbioru,
    • klasyfikacja zbiorów ze względu na ich liczebność,
    • liczenie przedmiotów,
    • rebusy, sudoku,
    • uzupełnianie ciągu liczbowego,
    • odnajdywanie zależności pomiędzy ciągami liczb, figur,
    • rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych,
    • ćwiczenia rachunkowe: dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie,
    • kształtowanie umiejętności praktycznych: przeliczanie pieniędzy, posługiwanie się kalendarzem, rozpoznawanie godzin i minut na zegarze.
  8. Zabawy i ćwiczenia usprawniające koncentrację uwagi, pamięć, sprawność ręki piszącej, czytanie ze zrozumieniem oraz wiele innych znajdziecie Państwo w bibliotece szkolnej, u pedagoga szkolnego oraz na stronach internetowych:

pedagog szkolny
mgr Monika Kalemba-Krzemińska











© Copyright 2015 Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie